Friday, May 13, 2011

Masalah hormon seperti perubahan dalam haid boleh menyebabkan anda susah turunkan berat badan.

Emmm… ini soalan yang selalu Miza terima daripada mereka yang mengamalkan diet slim diet 2… Mereka yang mengalami masalah haid tidak teratur.. memang sukar untuk turunkan berat badan… dah amalkan diet SD2 tapi masih tak turun jugak berat.. memang pening kepala juga bila terjadi macam ni..
Diantara tanda-tanda lain adalah perubahan dalam kitaran haid yang mungkin disebabkan anda menghidapi masalah hormon adalah seperti berikut:-
  • Kesukaran untuk hamil
  • Haid yang terlalu jarang (biasanya lebih dari 6 minggu)
  • Haid yang terlalu kerap (biasanya kurang dari 3.5 minggu)
  • Pendarahan yang banyak
  • Ketompokan darah kotor
  • Pendarahan yang tidak terhenti-henti
  • Kekejangan atau senggugut keterlaluan
Jika anda ada tanda-tanda begini, maka besar kemungkinan anda menghidapi masalah hormon yang tidak seimbang dan mengganggu diet anda.  Perbetulkanlah hormon anda dahulu sebelum berdiet.

Jadi, apa yang perlu dilakukan ialah cuba amalkan Evening Primrose Oil (EPO) untuk stabilkan hormon… juga kita boleh cuba WILD YAM.. (Wild Yam adalah herba yang terbaik untuk menstabilkan hormon) boleh cuba cari kedua-dua produk ini di farmasi.. kalau tak dapat juga, cuba berjumpa dengan doktor.. insyallah bila dah hormon kita kembali normal, kita dapat turunkan berat badan dengan mudah… cubalah ya…

3 comments:

  1. terima kasih la kak atas info ni. saya ni da nk dekat 5 bulan xdatang haid. saya baru je lepas kahwin. mmg xde rezeki lagi utk hamil.ptt la sy susah nk turunkan berat badan. ptg ni jgk saya keluat ngn suami cari evening primrose ! :)

    ReplyDelete
  2. salam natalie. apa perkembangan terkini? pengambilan epo mengambil masa yg agak lama sikit utk mendapatkan kesan namun ia amat membantu menstabilkan hormon. wild yam pula utk ketidakstabilan hormon yg ringan. jika 5 bulan tak datang haid ada produk herba bernama 'dong quai'.dong quai adalah herba utk menguatkan rahim dan melancarkan kerja hormon. apa2 pun kak miza nasihatkan berjumpa doktor dahulu untuk memastikan kesihatan natalie pada tahap unggul. terima kasih.

    ReplyDelete
  3. waalaikummussalam kak. maaf saya xperasan akak reply. sorry lambat balas. saya masih jgk tak jumpa primrose kat japan. kat sini xde atau saya yang tak jumpa. hehe . namun saya cuba jugak turunkan berat badan,exercise dan jaga pemakanan. Akhirnya Alhamdulillah saya berjaya turun 1o kg. And Kemudian jan 2013 saya disahkan mengandung dua bulan. Alhamdulillah. :)skang saya dah lima bulan pregnant ^_^ .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...